Så löser "VetAtHome" transporten med bil hem till dig och din älskling.
VetAtHome är en ny form av smådjursklinik där den bärande affärsidén är att erbjuda kunderna professionell ambulernade veterinärhjälp i hemmet. Allt bokas snabbt och smidigt helt digitalt.
Robert Hållstrand är grundare och hjärnan bakom konceptet och nedan kan du läsa 5 snabba frågor till grundare Robert Hållstrand:
Ni är ju en helt ny typ av aktör i en ganska traditionell bransch. Hur kom du på idén?
- Jag har egentligen en helt annan bakgrund och har i hela mitt liv arbetat som entreprenör inom hotell-, restaurang- och nöjesvärlden. Men det som drivit mig har alltid varit fokus på service och att ge kunderna den bästa upplevelsen. Idén kom till mig när min hund blev sjuk och jag insåg hur bökig hela processen var i allt från att få tid hos veterinär till, att som storstadsbo, ta sig fram och tillbaka till djursjukhuset. Först var det tid för undersökning, sen ny tid för operation, återbesök etc. Det var då jag tänkte att detta måste gå att göra både mer kund- och djurvänligt.
Hur har resan från idé till att ni öppnade 2022 sett ut?
- Redan 2010 när jag blev vegan, en motreaktion mot hela köttindustrins djurhållning, hade jag tankar på att bidra på något sätt för en bättre djurhälsa och starta djursjukhus. Men det var först när jag sålde mina bolag i samban med coronapandemin, tio år senare, som jag hade möjlighet att realisera min idé. Efter att ha gjort en gedigen research och lyssnat med både flera försäkringsbolag och ett stort antal veterinärer och fått överväldigande positiv respons tog jag steget. Vi sjösatte den digitala plattformen sommaren 2022 och tanken då var att testa ett år och se hur mottagandet skulle bli innan vi bestämde om och hur vi går vidare. Men responsen har varit fantastiskt från start, både från kunder och branschfolk.
Hur går ett hembesök till och vad kan ni erbjuda för hjälp i hemmet?
- Kunden börjar med att besöka vår hemsida, loggar in med Bank Id, beskriver sitt ärende och väljer datum för hembesöket och bokar. Därefter kommer veterinären hem och gör en initial undersökning och ger ett kostnadsestimat för den vård som rekommenderas för djuret. Kunden väljer själv om hen vill gå vidare med den tänkta åtgärden. Syftet med VetatHome är att göra veterinärvården mer tillgänglig och förbättra både patientupplevelser och hälsoresultat genom att låta djuren stanna i en trygg hemmamiljö och undvika stress och transporter. Det bästa väntrummet är ju trots allt hemmet. I dag kan vi erbjuda allt från vaccinering, chipmärkning, avmaskning och avlivning i hemmet till enklare behandlingar och medicinska utredningar med blodprover och avföringsprover.
Ni har valt att använda KINTO för att ta er till kunderna, varför?
Vi måste kunna vara flexibla och snabba. KINTO förstod oss direkt och kunde erbjuda olika lösningar för olika behov. Vi har både KINTO Flex med längre avtal och KINTO Share där vi enkelt kan boka en bil för ett snabbt uppkommet behov. Med vår typ av verksamhet, dessutom i en storstad, var det aldrig aktuellt att ha en stor egen bilflotta. Det hade varit för kostsamt och krångligt när det kommer till allt från parkeringsplatser till hantering. Dessutom går det snabbt att avsluta, behöver vi bli av med bilen i morgon så går det vilket också är en fördel. Bildelning som KINTO Share är framtiden, att dela på resurserna känns så självklart. Dessutom att bara betala för en tjänst när du använder den, oavsett om det är 15 minuter eller flera dagar är klockrent.
Var tror du att VetatHome är om fem år?
Än så länge finns vi bara i Stockholm. Men vi växer dag för dag och som det är nu så anställer vi en ny veterinär i månaden. I april/maj öppnar vi dessutom en klinik på Östermalm i Stockholm. Den närmaste expansionsplanen är annars att steg för steg öppna upp i flera större städer i Sverige, Norge och Finland. Om fem år är vi etablerade i Norden men också i andra delar av världen, det är i alla fall min dröm. Vi har bråttom, vi måste ut och hjälpa sjuka djur.
Mer information om Vet at Home hittar du här: https://www.vetathome.se/