Därför är det så populärt att dela bil med andra.
1000 bilar, 120 000 kunder. Toyotas bildelningstjänst KINTO har på kort tid gjort succé på den svenska marknaden. - Det har gått fantastiskt bra. Allt fler uppskattar snabbheten, flexibiliteten och smidigheten i våra tjänster – och att det är smart att dela, säger Sandra Ryberg, marknadschef på KINTO i Sverige.
En timme, eller en hel månad. För en person, eller en hel familj. Laddhybrid, elhybrid eller helt eldriven. Allt fler upptäcker fördelarna med att dela en bil med andra, i stället för att äga en egen.
- Det handlar ofta om ett livsval, att tänka smart och inte förbruka mer resurser än nödvändigt, men också om att det faktiskt blir ekonomiskt fördelaktigt för många att välja bil enbart de gånger som man verkligen behöver den, säger Sandra Ryberg.
Se vad det kostar
En viktig vision
Toyotakoncernen går nu från att vara en biltillverkare till att bli en fullskalig leverantör av mobilitet. Det nya manifestet Beyond Zero är skapat för att fånga upp våra förändrade livsstilar, levnadsmönster samt krav på miljöhänsyn. Manifestet ska bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.
Ett exempel på den nya mer hållbara mobiliteten är bildelningstjänsten KINTO som Toyota-koncernen lanserade förra året i flera delar av världen.
Och tillväxten för KINTO går enormt snabbt i Sverige.
Hur kommer det sig?
- Vi är själva förvånade över hur väl mottagna våra tjänster blivit i Sverige, och hur snabbt efterfrågan vuxit. Den främsta förklaringen är förstås att vi har ett erbjudande som konsumenterna uppskattar och att de hittar flera lösningar under ett och samma paraply, förklarar Sandra Ryberg och fortsätter:
- Andra anledningar är att bildelningstjänster funnits länge på vår marknad, att vi i Sverige är vana vid att hantera digitala tjänster, att många är långt framme i sitt hållbarhetstänk och, till sist, att vi som jobbar med KINTO har lång erfarenhet av branschen och utifrån den kunskapen skapat situationsanpassad mobilitet många visar sig uppskatta.
Tillgänglig i storstäderna
Idag består mobilitetserbjudandet av två delar – KINTO Share och KINTO Flex – och finns tillgängligt i Stockholm, Göteborg och Malmö. Den som nyttjar KINTO Share kan välja tjänst efter behov och sedan mellan att boka en elbil, elhybrid, laddhybrid eller en elbil driven av vätgas, enbart en timme eller upp till en hel månad. KINTO Flex är ett bilabonnemang utan bindningstid, där du har bil 30 dagar i taget.
Se vart du hittar din närmaste bil
Båda tjänsterna vänder sig mot såväl privatpersoner som företag.
- För vissa företag kan det vara smartare och ekonomiskt mer fördelaktigt att erbjuda en bildelningstjänst i stället för traditionella tjänstebilar. Med KINTO Share har företag access till en bilpoolslösning där de anställda får tillgång till bil och parkering bara när de behöver det. Medarbetarna kan boka bil digitalt och hämta och lämna den nära hemmet, på jobbet eller på resande fot.
- För de företag som vill erbjuda bil en längre tid till ett fast pris finns i stället abonnemangslösningen KINTO Flex, berättar Sandra Ryberg.
Läs mer om KINTO Share
Läs mer om KINTO Flex
Många modeller
För både privatpersoner och företag finns en mängd olika modeller att välja mellan. Allt från den smidiga citybilen Toyota Yaris och familjebilen Toyota RAV4 till transportbilen Toyota Proace som är perfekt för alla som behöver riktigt stort lastutrymme.
Den modell som dock fått mest uppmärksamhet är Toyota Mirai – en vätgasdriven bränslecellsbil med ren vattenånga som enda utsläpp. Modellen har en räckvidd på 65 mil och tankas på 4-5 minuter, siffror som tål att jämföras med andra klimatvänligare alternativ.
- Många är nyfikna på den nya tekniken och vill veta hur en elbil som drivs av vätgas fungerar. Och med vår tjänst är det ju enkelt att testa och upptäcka själv hur den fungerar. Alla våra kunder som valt att prova en Mirai har varit mycket positiva, säger Sandra Ryberg.
Läs mer om bilarna
Hur ser planerna för KINTO ut framåt?
- Vi kommer fortsätta växa och bli en ännu starkare aktör på marknaden, men vi låter kundernas efterfrågan styra vår utveckling. För oss är det viktigt att vi inte har bilar som är outnyttjade, det är ett sätt att tänka hållbarhet det också, säger Sandra Ryberg.
Prenumera på nyhetsbrev
Intresserad av att höra mer? Prenumera på vårt nyhetsbrev. När du prenumererar får du dessutom ett fint starterbjudande.
Lämna din e-post
Genom att fylla i din e-post så godkänner du vår